Yes!!!! I fancy a bath!

22 juli 2022 - Dunbar, Verenigd Koninkrijk

Na een megahete reisdag waarin wij niet meer geloofden in de voorspelde lagere temperatuur, daalde tot onze grote verbazing de buitentemperatuur (van inmiddels 37 graden) binnen 5 minuten na de grensovergang met Schotland tot 27 graden! En ook het landschap veranderde vrijwel direct. Een licht Nieuw Zeeland gevoel bekroop ons gelijk bij de eerste blikken op de ruige kust en de paarse bloemenvelden langs de weg😁

Dit gevoel werd alleen maar sterker bij aankomst op onze eerste Schotse camping in Dunbar. Een hele vriendelijke en vrolijke Italiaanse Schot ontving ons en wees ons (terwijl hij de grootste lol had om zijn eigen grapjes) een prachtige plek. Mét uitzicht op zee🥰 én (tot grote vreugde van Guido en Babet) onder de wifipaal 😂

Terwijl het tentteam hard aan de slag ging, werden ze al snel verblijd met het bezoek van een op een elektrische vouwfiets rondscheurende bejaarde die ons a la het gastkoppel van "we zijn er bijna" uitgebreid informeerde over correct tentharinggebruik aan de Schotse kust. En onze haringen voldeden zeker niet aldus deze meneer🤪 Uiteraard motiveerde dit Geert alleen maar om onze eigen haringen toch die keiharde grond in te timmeren 😂

De eerste avond in Schotland werd gevierd met een BBQ en 's avonds verkenden we met Raffie het strand🐶 Onze doorgaans niet zo waterminnende hond dacht nog eens terug aan het "if you fancy a bath" op de vorige camping en rende zonder enige waarschuwing de zee in voor een heerlijk verkoelend zwemmoment. Wát een perfecte timing, zo vlak voor het slapengaan een stinkende, natte hond in onze tent🙈 Gelukkig was daar DE BADJAS! En dus stond Raffie even later enigszins gepikeerd en verdwaasd in zijn prachtige nieuwe badjas voor onze tent van de geweldige zonsondergang te genieten. Topaankoop. We kijken nu al uit naar het debuut van zijn regenjas🤣

Na een heerlijk koele nacht werden we wakker met een totaal bevroren koelbox😩 Die stond nog op standje "buiten is het 37 graden....." Een paar uur later was het ontbijt weer ontdooid en konden we de dag dan toch met wat voedsel beginnen😁

En dat energievoorraadje hadden de surf dude en dudette uit ons gezelschap wel nodig want die middag werd er gesurft!!!!! Hoewel voor Babet de excursie in principe al geslaagd was toen ze voor het eerst in haar leven een wetsuit aan had😂 werd het eenmaal in de zee nog veeeel leuker!!! Onder luid geblaf van Raffie sjeesde het tweetal door de golfen, regelmatig akoestisch ondersteund door vreugdekreten van Babet🤣 Een duidelijk gevalletje zo vader, zo dochter🤗

Eenmaal terug op de camping kregen we bezoek van het ontsnapte hondje van de buurman. Toen hij hem na drie rondjes rennen om onze tent weer te pakken had, vertelde hij ons dat hij heel erg hoopte dat zijn pas 7 maanden oude hondje op een dag ook zo heerlijk RUSTIG zou worden als Raffie 🤪 Nou!!!!! Wie had dat gedacht, dat iemand dát nog eens over Raffie zou zeggen🤣 Well behaved, precies zoals we bij elke campingreservering hebben ingevuld😁🐕

Onze laatste dag aan de kust in Dunbar meldden wij ons 's ochtends op het treinstation. Alwaar de vriendelijke meneer bij het loket een totaal onverstaanbaar verhaal over ons uitstortte. Na zo'n 20 minuten stapten we toch uit in het centrum van Edinburgh, gelukt😂 Een stad met veel contrasten; weggetjes steil omhoog en weggetjes steil naar beneden, de zeer kleurrijke en verzorgde hoofdstraat "the royal mile" en de stinkende vieze straten direct daarachter en dat alles omlijst met het constante geluid van doedelzakspelers die één nummer lijken te kunnen spelen en daarbij langzaam paars aanlopen 😆 Helaas waren de kaartjes om het kasteel te bezoeken uitverkocht🙈 maar bleken we de grootste attractie van Edinburgh zélf bij ons te hebben: Raffie!!!! Hij werd (al dan niet stiekem) gefotografeerd, geaaid, toegelachen, nagekeken en meneer vond het prima. Als een volleerde popster paradeerde hij door de stad😂 Bij de roltrappen op het station gaf hij nog een afsluitend optreden voor de inwoners van Edinburgh door als een paasei van formaat om zich heen te kijken terwijl hij door Geert naar boven werd gedragen🤣 overigens verraste niet alleen Raffie met star quality, ook Babet voelde zich als een vis in het water in deze stad en besloot  om haar lange broek midden op een kruispunt, te verruilen voor een hip rokje..... Geïnspireerd door dit alles haalde Ellen 's avonds haar roze tompouce-hema-muts uit de tas voor een winderig bezoekje aan de plaatselijke vuurtoren. Maar dit fashion statement was voor onze pubers nog net een stapje te ver🤪

Vandaag pakken we onze tent weer in en rijden we verder naar het bergachtige noorden! Aviemore is de volgende bestemming😊