Nessie wel of Nessie nie?!?

27 juli 2022 - Aviemore, Verenigd Koninkrijk

De weg van de kust van Dunbar naar de Highlands werd almaar mooier en mooier! We konden dan ook niet wachten om onze tent tussen deze prachtige, indrukwekkende uitzichten neer te zetten😃 Vol verwachting meldden wij ons dus bij de geboekte camping. De ontmoeting met de brute en niet erg vriendelijke dame bij de receptie lag niet helemaal in lijn met de verwachtingen. En de plek waar de brute dame ons vervolgens heen bracht al helemáál niet.....

Tot onze grote verbazing hadden deze mensen het gepresteerd om in een geweldige omgeving een draak van een camping neer te zetten. Geen uitzicht op de bergen maar op metalen paaltjes, de volle parkeerplaats en daarachter de speeltuin 😩 en denk daar dan nog even het constante geluid van de aangrenzende snelweg bij.... Een korte inspectie langs alle velden van de camping leerde ons dat we nog niet eens de slechtste plek te pakken hadden...... Een snelle zoektocht op internet leerde ons dat deze bruut wel als enige in de buurt een camping was begonnen....

Goed. Tent dus toch met frisse tegenzin opgezet en besloten om geen vijf maar twee nachten te blijven om wel deze prachtige omgeving te kunnen gaan verkennen, maar daarna een uurtje door te rijden en nog drie nachten nét iets idyllischer aan het meer van Loch Ness te gaan staan😁 De aanwezigheid van de "burgerbox" (een luxe snackbar trailer) op de parkeerplaats was wél een goed plan van de bruut en dus zaten wij de eerste avond te genieten van het uitzicht op heerlijke burgers en patat, in de tent, met de deur dicht😂

De volgende ochtend maakten we ons op voor onze allereerste bergwandeling van deze trip!!! Het Meall a' Bhuachaille circuit in Cairngorms NP. Met vier gevulde rugtassen, een enthousiaste hond en vier stuks op wandelschoenen gingen we van start😁 Wat een prachtige tocht was het!!!!!! We waren een uur of 5,5 onderweg en kwamen door bos, bij een groen gekleurd meer, op uitgestrekte vlaktes met geweldige vergezichten en als uitsmijter beklommen we de berg (810 m) waar onze wandeling naar is vernoemd. We voelden ons klein in dit machtige landschap. Een enkeling (lees Ellen.....) voelde zich ook erg oud met piepende en krakende gewrichten en onhandelbare voeten🙈 Gelukkig kreeg ze op de weg naar de top gezelschap van Guido die zich halverwege de klim met een dramatische, uitgeputte worp zijwaarts het grasveld in liet vallen😂 en tijdens het afdalen gezelschap van Babet die visioenen had van nieuwe gescheurde enkelbanden en daarnaast ook in het bezit was gekomen van een paar flinke blaren🤪

Geert en Raffie sjeesden alsof het niets was naar boven en weer naar beneden. Iets met geen van den Wijngaard genen......😂

De volgende dag bikkelden Geert, Guido en Babet gewoon weer verder op die wandelschoenen voor een bezoek aan de rendieren!!!! Helaas zijn honden streng verboden bij deze excursie en bleven Raffie en Ellen (tegengesteld aan het bezoek aan de Zweedse elandenfarm afgelopen december) deze keer samen achter bij de tent. De drie rendierenspotters kwamen terug met jaloersmakende foto's, verhalen en filmpjes🥰 De kudde rendieren die klapperend zijn entree maakte over de vlonder planken, de enorme geweien, de prachtige, uitgestrekte vlakte (mét uitzicht op de berg die we de dag ervoor beklommen 😁) waar je gewoon tussen de rendieren mocht lopen en soms rakelings door zo'n gewei werd gepasseerd. Het voeren van de rendieren, de uitleg die ze kregen en natuurlijk alle foto's en filmpjes die mochten worden gemaakt. Een indrukwekkend bezoekje!! Het trotseren van de blaren en spierpijn was het zeker waard geweest😄

's Middags verlieten we de camping van de bruut en kwamen we (na een generous amount of fish & chips 😋, meerdere korte mega stortbuien en wederom een weg die smaller aanvoelde dan onze auto🤪) aan bij het meer van Loch Ness. Wow! Dat is geen klein meertje😱 en onze camping ligt eraan😍 Een oase van rust in een prachtig landschap. Met, zeker niet onbelangrijk, zeer lekkere verse baksels te koop in het campingwinkeltje😁 Deze campingswitch heeft goed uitgepakt🥰

De (stort)buitjes blijven deze dagen wel regelmatig terugkomen en dus vond ook het regenjasdebuut van Raffie plaats😁 Wij vinden hem zelf nogal shiny in zijn hippe knalgele raincoat en dat vond de rest van de camping ook, hij is hartelijk uitgelachen 🤣 Logisch, de overige hondenregenjasjes hier zijn onopvallend zwart of donkerblauw. Maar hee, je bent een fotomodel of je bent het niet hè......😆

Hoewel wij het monster van Loch Ness al vrij snel na aankomst op deze camping in onze tent vonden (het campingwinkeltje verkoopt ook Nessie knuffels🤩), wilden wij daar natuurlijk toch wel graag iets meer over weten voordat Geert, Babet en Guido een verantwoorde duik in dit meer konden nemen😉 Na een bezoek aan de Loch Ness exhibition waarin we leerden over het jarenlange onderzoek dat is gedaan naar het bestaan van Nessie en een boottocht op zoek naar Nessie, kunnen we concluderen dat alleen Ellen nog denkt dat Nessie bestaat 😁

Gelukkig lag Nessie kennelijk te slapen toen de drie zwemmers in het ijskoude meer (6 graden.....) een stukje gingen zwemmen🤩

Ons bezoek aan deze regio sloten we af met een bezoek aan de hoofdstad van de Highlands: Inverness. Een fijne, kleine, mooie stad waar we lekker hebben rondgewandeld 😊 en een berg zoete lekkernijen meester hebben gemaakt😁

Op naar de Noordkust!!!!!!!!!